×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/norwidlks/domains/norwidkrasnystaw.pl/public_html/images/galerie/GALERIE_2017/ferie_z_fsz
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/galerie/GALERIE_2017/ferie_z_fsz

Zajęcia z edukacji filmowej dla maturzystów zostały zorganizowane w ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z Filmoteką Narodową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zajęcia odbyły się 20 stycznia 2017 r. w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO w Krasnymstawie.
01

Zakończyły one trzydniowy cykl spotkań, prowadzonych przez Ewę Magdziarz, mających na celu popularyzowanie Filmoteki Szkolnej oraz przygotowanie uczniów do pisemnego i ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego. W czasie piątkowych warsztatów, skupiających się na filmach jako tekstach kultury, uczestnikom został przypomniany „Poradnik maturzysty” znajdujący się w zasobach Filmoteki Szkolnej. Prowadząca przedstawiła także zestawienie filmów z FSz będących adaptacjami literatury, m. in. „Dolinę Issy” w reżyserii Tadeusza Konwickiego (adaptację powieści Czesława Miłosza), filmy Andrzeja Wajdy  „Brzezinę” (adaptację opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza), „Ziemię obiecaną” (adaptację powieści Władysława Reymonta) czy „Popiół i diament” zrealizowany na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego. Inne przykłady to „Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo” w reż. Juliana Antonisza i „Syzyf” w reż. Zdzisława Kudły. Następnie maturzyści obejrzeli filmy:  „Lawa” Tadeusza Konwickiego, „Wesele” Andrzeja Wajdy, „Przy torze kolejowym” Andrzeja Brzozowskiego i „Chleb” Grzegorza Skurskiego. Projekcje połączone były z prezentacją materiałów metodycznych znajdujących się na stronie Filmoteki Szkolnej oraz dyskusją. Rozmawiano na temat odbioru przez młodzież dramatu romantycznego i jego adaptacji, różnic między pierwowzorem literackim a filmem, syntezy sztuk w „Weselu” Wajdy, wykorzystania filmowych środków do wyrażania znaczeń symbolicznych. Dyskutowano również o postawach Polaków i Niemców wobec Żydów w czasie Holokaustu. Liderka poleciła także do obejrzenia film „Fotoamator” Dariusza Jabłońskiego o łódzkim getcie (Filmoteka Szkolna – nr 12. Zapisy przeszłości) oraz filmy spoza Filmoteki Szkolnej: „Portrecistę” Ireneusza Dobrowolskiego, „W imię ich matek – historia Ireny Sendlerowej” Mary Skinner, „Dzięki niemu żyjemy” A. Marka Drążewskiego oraz „Fotografię” – film dyplomowy Ewy Magdziarz zrealizowany z uczniami z II LO. Maturzyści w czasie ferii mieli świetną okazję, aby w Pracowni Filmoteki Szkolnej przygotowywać się do egzaminu. Na zajęciach otrzymali wiele cennych wskazówek dotyczących filmów jako tekstów kultury, które mogą wykorzystać zarówno na egzaminie pisemnym, jak i ustnym.  
Ewa Magdziarz
opiekun MDKF „Iluzjon”
lokalny lider Filmoteki Szkolnej
{gallery}GALERIE_2017/ferie_z_fsz{/gallery}