×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/norwidlks/domains/norwidkrasnystaw.pl/public_html/images/galerie/GALERIE2018/jachymek
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/galerie/GALERIE2018/jachymek

Warsztaty dla nauczycieli i uczniów „Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej – o filmie w szkole”, które odbyły się 9 listopada 2017 r. w II LO im. C. K. Norwida w Krasnymstawie, prowadził dr Karol Jachymek z Uniwersytetu SWPS. Zajęcia zostały zorganizowane przez lokalną liderkę Filmoteki Szkolnej Ewę Magdziarz w ramach programu Filmoteka Szkolna realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
a16

W Pracowni Filmoteki Szkolnej z filmoznawcą spotkali się uczniowie ze szkół krasnostawskich: ze Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Podstawowej nr 3, II LO oraz ze Szkoły Podstawowej w Siennicy Nadolnej i Szkoły Podstawowej w Orłowie Drewnianym a także nauczyciele: p. Grażyna Wojtyna, p. Bożena Mitura, p. Małgorzata Pomijan, p. Agnieszka Suszek i p. Teresa Berbeć. Warsztaty zostały zorganizowane w celu popularyzowania Filmoteki Szkolnej oraz edukacji filmowej w szkołach. Na początku spotkania uczestnicy wypowiadali się na temat ulubionych filmów, natomiast Wędrujący Filmoznawca Filmoteki Szkolnej przypomniał podstawowe pojęcia związane z analizą i interpretacją filmów, tj. plan filmowy, kadr, ujęcie, scena, sekwencja, montaż. Następnie odbyły się ćwiczenia m. in. w rozpoznawaniu filmowych środków stylistycznych na podstawie materiałów przygotowanych przez dra Karola Jachymka. Kolejny punkt warsztatów to rozmowa o filmografii Andrzeja Wajdy oraz interpretacja wybranych scen filmowych z „Człowieka z marmuru”. Uczestnicy interpretowali tytuł filmu, wskazywali środki służące charakterystyce bohaterów i czasów, w których rozgrywała się akcja filmu, wskazywali przykłady języka ezopowego i nawiązania intertekstualne. Filmografia Wajdy (m. in. „Brzezina”, „Wesele”, „Tatarak” czy „Powidoki”) posłużyła także do dyskusji na temat związków filmu z literaturą, malarstwem i innymi dziedzinami sztuki. Na podstawie „Człowieka z marmuru” omawiano przykłady architektury, malarstwa czy rzeźby. Podsumowując dyskusję na temat filmów Wajdy, wskazano wiele sensów dodatkowych i uniwersalnych motywów, tj. totalitaryzm, historia, władza, zniewolenie, manipulacja czy rola mediów. Podkreślano nowoczesność w sposobie realizacji i wykorzystania różnorodnych technik filmowych przez Andrzeja Wajdę. Na zakończenie warsztatów uczestnicy obejrzeli „Krótką historię jednej tablicy” Feliksa Falka i wskazywali na niezwykły sposób ukazania historii naszego kraju od 1980 do 2005 r. w pięciominutowym filmie. Rozpoznawali także znaczenia symboliczne i metaforyczne, dyskutując na temat przemijania ideałów i konieczności uczenia się historii, także tej najnowszej, m. in. na podstawie filmów Andrzeja Wajdy czy Feliksa Falka, które znajdują się w zasobach Filmoteki Szkolnej.

Zdjęcia: Ewa Żelazko, Ewa Magdziarz, Kinga Żelisko
Kamera i montaż: Klaudia Chęć
https://www.youtube.com/watch?v=MO69e0eKeWs&feature=youtu.be

Ewa Magdziarz
opiekun MDKF „Iluzjon”
lokalny lider Filmoteki Szkolnej
{gallery}GALERIE2018/jachymek{/gallery}