Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. C. K. Norwida w Krasnymstawie zostali zaproszeni po raz kolejny do udziału w projekcie Objazd Mickiewiczowski – wzorem „Reduty”. Pani Magdalena Rybij - koordynatorka pracy artystycznej zaproponowała zainteresowanym klasom e-lekcję o Adamie Mickiewiczu i „Dziadach” opowiadaną językiem „epoki cyfrowej”. Spotkanie autorskie w przestrzeni teatralnej online odbyło się 16 marca 2022 r. w Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO. Wzięło w nim udział 100 uczniów z klas: I A, III B, III AG i III BG wraz z nauczycielami, aby rozmawiać o spektaklu, Mickiewiczu, poezji, teatrze oraz o wolności, tak ważnej dla Polaków, a także o bohatersko walczącej Ukrainie…
Na stronie http://wierszalin.edu.pl/ można przeczytać, jak działa ten niezwykły projekt: „Teatr Wierszalin udostępnia nagrania przedstawień „Dziadów” Adama Mickiewicza, a następnie organizuje e-lekcje na temat narodowego arcydramatu, które prowadzą: reżyser Piotr Tomaszuk oraz artyści Teatru Wierszalin. Spotkaniu on-line towarzyszą: muzyka wykonywana na instrumentach z epoki oraz projekcje edukacyjne.


Wirtualne spotkanie z młodzieżą odbywa się w studio „Objazdu Mickiewiczowskiego” wyposażonego w trzy kamery oraz dwa ekrany projekcyjne, w tym profesjonalny „green screen”. Montaż obrazu oraz chat z uczestnikami spotkania dokonywane są za pomocą miksera wizji w czasie rzeczywistym”. Wirtualny spektakl teatralny skłonił uczniów do refleksji związanych z teatrem, zawodem aktora oraz problematyką, tak ważnego w literaturze polskiej, dramatu romantycznego. Młodzież zadawała pytania, na które w sposób pogłębiony i pasjonujący odpowiadali m.in. reżyser „Dziadów. Nocy drugiej” Piotr Tomaszuk, aktor Rafał Gąsowski, który wcielił się w postać Gustawa/Konrada, oraz Dariusz Matys grający role Więźnia, ks. Piotra i Senatora. Liczne pytania świadczą o przygotowaniu uczniów do spotkania oraz zainteresowaniu tematem wydarzenia. E-lekcja została zorganizowane dla uczniów „Norwida”, za zgodą p. Anny Antygi - dyrektor II LO, z inicjatywy p. Ewy Magdziarz. W organizację przedsięwzięcia włączyli się następujący nauczyciele: p. Dorota Mąka, p. Iwona Karpińska oraz p. Piotr Bartoszek.

Mikołaj Raczkowski (III BG), Amelia Padzińska i Kamil Cegłowski (I A) otrzymają pamiątkowe koszuli za najciekawsze pytania zadane w czasie e-lekcji.

Wybrane pytania, które zostały zadane na czacie aktorom Teatru Wierszalin:

1. Ile osób brało udział w realizacji spektaklu?
2. Jakimi słowami określiliby Panowie proces realizacji spektaklu?

3. Jak dużą rolę odgrywała improwizacja?
4. Jakie jest ulubione wspomnienie każdego z Panów z czasów realizacji spektaklu?
5. Ile dni zajęła realizacja spektaklu?
*6. Czy zastąpienie lamp gazowych lampami elektrycznymi było czasochłonne?
7. Co Polacy w XIX w. wiedzieli o II i III części "Dziadów"?
8. Czy sądzą Panowie, że utwór "Dziady" powinien być lekturą obowiązkową na maturze z języka polskiego?
9. Jak długo trwało przygotowanie odpowiedniej scenografii, muzyki i rekwizytów?
10. Czy podczas realizacji spektaklu były jakieś trudne, nieprzewidywalne sytuacje?


Pytanie nr 6 zostało wybrane przez aktorów jako jedno z najciekawszych.

Notatkę w trakcie spotkania, dotyczącą twórczości Adama Mickiewicza oraz spektaklu i aktorów Teatru Wierszalin, wykonał Kamil Cegłowski.

Notatka zawiera następujące informacje:
- III część "Dziadów” jest wielkim rozliczeniem z przeszłością.
- Aktorzy zwiedzali Wilno szlakiem Mickiewicza, odwiedzili m.in. miejsce, gdzie znajdowała się cela Konrada. Opis Mickiewiczowski jest niezwykle wierny realiom.
- Skala pięciotonowa zastosowana w muzyce spektaklu brzmi archaicznie.
- Muzyka jest często improwizowana, stanowi tło dla ekspresji artystów.
- Aktorzy oraz widzowie byli wprawiani w pewien rodzaj transu, np. podczas „Pieśni zemsty”.
- Poezja to tworzenie struktury muzycznej przy użyciu słów.

- Dekoracje były dodatkowymi metaforami.
- Charakteryzacja miała charakter psychologiczny.
- Przez bardzo długi czas ze względu na cenzurę Polacy nie wiedzieli, jak naprawdę wyglądała III część "Dziadów".

Tekst i zdjęcia: Ewa Magdziarz

Notatka ze spotkania: Kamil Cegłowski, uczeń klasy 1 A